Film Livet är kort konsten lång

Om den mystiske Göteborgskoloristen Åke Göransson. Regissören Pontus Hjortén kommer närvara för samtal och frågor efter filmen. Begränsat antal platser, boka din plats.
LIVET ÄR KORT KONSTEN LÅNG tar sitt avstamp i 1920-talets Göteborg, där Åke Göranssons korta enstöriga liv leder in i en spännande resa till det förflutna – med maximal Göteborgskänsla.

Instängd med sin mamma i en enrumslägenhet i gamla Landala, avskärmad från världen och i total fattigdom, målade Åke tavlor som är tidlösa och gripande. Precis som Kafka med sina manuskript hade Åke själv aldrig avsikten att någonsin visa dem för någon, för honom var de bara övningar. De riktiga tavlorna skulle komma sen. Konstverken, och historien om deras mirakulösa upptäckt i mammans kökssoffa, leder filmen in i Åkes märkliga sökande efter färgformen och berättar på samma gång om hans omöjliga kärlekshistoria med Inga från Dalsland. Berättelsen om konstnären Åke Göransson tar en oväntad vändning när nya verk dyker upp till försäljning, långt efter Åkes död. Historien om Åkes lillebror, förfalskaren, ger historien om Åke Göransson en ny twist.
I dokumentären avslöjas också vem som äger den största samlingen av Göransson-målningar i världen idag.
I filmen medverkar bla Lars Lerin, som visar sin stora samling Åke Göransson-verk; Maria Taube som berättar om färgforskaren Åke Göransson; Eva Göransson, dotter till Åkes lillebror Bror och själv konstnär, berättar om släkten; Poeten Ragnar Strömberg, som har en mycket nära relation till Åke Göransson, och vandrar omkring i hans kvarter varje dag, berättar med verbal precision om Åke; Daniel Ekta Götesson, som själv kallats Göteborgskolorist, berättar om hur han just upptäckt Åkes konst; Psykologen Johannes Nordholm som öppnar ytterligare dimensioner av Åkes liv och konst; samt Åkes klasskamrat och upptäckare Arne Stubelius, som i nyrestaurerade filmklipp från 1960-talet berättar om den fantastiska upptäckten i kökssoffan.Två citat:
– I tio år har jag gått omkring och burit på idén om att göra en film om Åke Göranssons märkliga livsöde. Nu har den äntligen blivit färdig. (Pontus Hjorthén)
-Det tråkigaste med att dö, skulle vara att man inte får se Åke Göranssons målningar mer! (Lars Lerin)
Pontus Hjorthén har tidigare gjort filmer som Hemligheten, Fotbollens sista proletärer, Ett nytt liv, som handlade om Inge Schiölers liv, och nu senast Vi är barn av vår tid – Filmen om Nationalteatern.
Kostnad och anmälan
100 kr per person.
Betalas via Swish: 1236896252 senast 24 september.
Märk inbetalningen med ”Film+ditt namn”. Anmäl dig i formuläret på SBKs hemsida. SBK konstförening Göteborg FILM: LIVET ÄR KORT KONSTEN LÅNG (konstforeningar.se)
Platserna är begränsade, så först till kvarn gäller.
Anmälan är bindande.